Hoe schrijf ik een goed verslag!
Voor het vak CKV gaan jullie een aantal culturele activiteiten bezoeken. Bij een culturele activiteit kan je denken aan film, concerten, toneel, cabaret, beeldende kunst, e.a.
Van deze culturele activiteiten moet je een persoonlijk verslag maken. Het aantal verslagen verschilt per leerjaar: een leerling uit 3 Mavo gaat 4 verslagen schrijven, een 4 Havo leerling maakt er 6 en tijdens de leerjaren 4/5 Vwo maakt een leerling 8 verslagen.
De onderstaande aanwijzingen en vragen zijn een handleiding voor het maken van zo’n verslag.
Je mag de lengte van het verslag beperken tot een bepaald aantal woorden. 3 Mavo moet een minimum hebben van 500 woorden, 4Havo leerlingen minimaal 800 woorden en 4/5 vwo minimaal 1000 woorden
Het verslag moet op de lesdag in de aangegeven deadlineweek ingeleverd worden op je website of via de mail bij je docent.
Het toegangsbewijs moet altijd bij het verslag in je kunstdossier zitten anders wordt de culturele activiteit niet afgetekend. Deze kan je fotograferen of inscannen en toevoegen aan je website.
Je mag samen met anderen naar een culturele activiteit gaan en een gedeelte van het verslag samen maken, maar het gaat natuurlijk om jouw persoonlijke mening! Een mening kan nooit hetzelfde zijn als een klasgenoot!
Bij fraude op wat voor manier dan ook wordt het verslag afgekeurd! Je kan hierbij denken aan (gedeeltes van) verslagen kopiëren van internetsites of identieke verslagen inleveren met een klasgenoot.
1. Geef eerst de zakelijke informatie:
- je naam en klas
- naam van de voorstelling, tentoonstelling
- makers: hoofdrolspelers, optredende groep etc.
- waar heb je deze voorstelling gezien, wanneer en met wie
2. Vertel waarom je voor deze voorstelling gekozen hebt:
- Had je er iets over gelezen?
- Ben je met iemand meegegaan?
- Heeft iemand je gewezen op deze voorstelling etc.
3. Wat vond je van deze voorstelling, wat heb je gezien?
Je kunt hierbij gebruik maken van de kijkwijzer. Schrijf alles, inclusief een samenvatting, in je eigen woorden.
- Vorm: welke middelen worden er gebruikt en wat is het effect van deze middelen?
- Inhoud: waar gaat het over, en spreekt dit je aan?
- Betekenis/functie: is deze voorstelling/expositie met een bepaald doel gemaakt, past het in deze tijd/cultuur of is het van vroeger tijden.
- Geef je mening. Beschrijf jouw reactie op de voorstelling/expositie. Je hoeft niet elk item te bespreken, maar vertel wat je opviel, waarom iets goed of slecht overkwam en probeer je mening te onderbouwen/uit te leggen. Probeer wel vorm, inhoud en betekenis in je mening te betrekken. Je mening kan NOOIT hetzelfde zijn als je klasgenoot!
4. Aan wie zou jij deze voorstelling aanraden?
Het kan zijn dat je de voorstelling niet leuk vond, maar dat je wel kunt bedenken dat een andere, jongere of oudere, bezoeker het leuk zou vinden deze voorstelling te zien.
5. Zoek zo veel mogelijk informatie materiaal over de voorstelling/ expositie.
Folders (liggen meestal bij de entree), vaak staan er in de krant ook aankondigingen van een activiteit. Op internet is veel informatie te vinden over kunst en cultuur. De meeste theatergezelschappen, musea en schouwburgen hebben wel een internetpagina. Ook de meeste kranten publiceren hun kunst- en cultuurrubriek op internet.
Check altijd je bronnen of ze kloppen en geef in je verslag je bronnen aan.
6. Je zoekt voor elk verslag een recensie: In de krant en op het internet wordt veel geschreven over kunst en cultuur. Er worden aankondigingen van voorstellingen en exposities gepubliceerd, maar vaak ook bezoekt een recensent een voorstelling en beschrijft dan wat hij er van vond, deze recensies kunnen je helpen bij het maken van een verslag. Het is makkelijk om vanuit de mening van een recensent je eigen mening te vormen. Ben je het wel of niet eens met de recensent en leg uit waar dat door komt? De link van de recensie geef je aan op je site in je verslag.
JE KUNT OOK EEN ALTERNATIEF VERSLAG MAKEN.....
1. Een fotoreportage voorzien van eigen commentaar
Deze verslagvorm is vooral geschikt voor openluchtvoorstellingen (concerten, openluchttheater, grote culturele manifestaties) of beschrijvingen van gebouwen. Neem je camera mee en maak foto’s van situaties die je opvallen of die een bijzondere indruk op je maken. Laat de foto’s ontwikkelen en voorzie ze van je eigen commentaar. In een museum, theater of bioscoop mag je (doorgaans) geen foto’s maken en daarvoor is deze verslagvorm dan ook in principe minder geschikt. Toch zou je ook hier gebruik kunnen maken van foto’s die bijvoorbeeld op het Internet of in programmaboekjes beschikbaar zijn. Zorg er wel altijd voor dat minimaal de helft eigen gemaakte foto’s zijn. Leuk is als je er ergens zelf nog op staat.
2. Interview met spelers of regisseur
Als het je lukt om een interview met spelers, dansers of een regisseur te regelen, dan kun je daar een heel bijzonder verslag van maken. Het is uiteraard van groot belang dat je het interview goed voorbereidt en dat je dus vooraf al goed weet wat je wilt gaan vragen. Als het gaat om professionele gezelschappen is het misschien niet zo gemakkelijk om een interview voor elkaar te krijgen (tenzij je bepaalde connecties hebt), maar in het geval van een amateurvoorstelling (bijvoorbeeld een voorstelling op school, zo’n amateurvoorstelling mag je één keer bezoeken in het kader van het vak CKV-1) is dit al weer een stuk gemakkelijker en het levert een veel levendiger en persoonlijker verslag op.
3. Creatieve verwerking
Ben je niet zo goed in het verwoorden van je mening, maar kun je wel op een creatieve manier uiting geven aan wat een culturele activiteit met je heeft gedaan, denk dan bijvoorbeeld eens aan een aantal tekeningen, gedichten of muziekfragmenten (maak een eigen lied en neem dit op) die bijvoorbeeld goed de stemming weergeven die de bezochte culturele activiteit bij je opriep. Je ontkomt natuurlijk niet helemaal aan schriftelijke verslaggeving want het is wel de bedoeling dat je kort maar duidelijk uitlegt wat het verband is tussen jouw tekeningen, gedichten (laat ze maar niet rijmen, dan worden het al gauw van die sinterklaasrijmpjes…) of muziekfragmenten en (de aspecten uit) de culturele activiteit (die je wilde belichten).
4. Storyboard
Maak eens een storyboard van een scène uit de film die je gezien hebt die bijzondere indruk op je gemaakt heeft. Teken bijvoorbeeld een achttal shots uit en voorzie die van de nodige camera-aanwijzingen en andere filmische middelen (zoals bijvoorbeeld belichting en muziek) die de regisseur gebruikt heeft. Bespreek vervolgens waarom de regisseur deze scène op deze manier verfilmd heeft en wat het effect is van de verschillende filmische middelen.
Checklist verslag culturele activiteit
Verslag klaar? Vul ter controle deze checklist in. Alles gedaan? Dan kun je het verslag inleveren
- Termijn tussen inleveren verslag en de datum van de activiteit is niet groter dan een maand.
- De activiteit is van voldoende niveau
- Folders en eventueel artikelen uit krant, tijdschrift of internet toegevoegd
- Foto’s gemaakt of ansichtkaarten van kunstwerken die je gezien hebt
- Kijkwijzer gebruikt.
- Toegangskaart of 1 foto waar je zelf ook opstaat bij de activiteit (bij tentoonstelling en/of architectuurbezoek).
- Alle vragen zijn beantwoord in goed lopende zinnen.
- Geen vraag-antwoord verslag (met uitzondering van 3 Vmbo-tl).
- Er is gebruik gemaakt van alinea's en tussenkoppen.
- Vermeldt bronnen en de link van een gebruikte recensie.
Wanneer wordt een verslag in ieder geval afgekeurd
- Entreekaarten/foto’s ontbreken.
- De activiteit heeft meer dan een maand geleden plaatsgevonden.
- De activiteit is van onvoldoende niveau.
- Bij fraude: als je teksten hebt gekopieerd van internet/medescholier.
- Bij een vraag-antwoord verslag bij havo en vwo (vmbo mag dit wel!).
- Het verslag bestaat alleen uit een samenvatting.
Maak jouw eigen website met JouwWeb